حذف ۴ صفر از پول ملي ،۵۰ هزارتوماني جديد با صفرهايي كه رنگ باخت !!!!!!؟؟؟؟؟؟

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

حذف ۴ صفر از پول ملي ،۵۰ هزارتوماني جديد با صفرهايي كه رنگ باخت !!!!!!؟؟؟؟؟؟

۱۱ بازديد

حذف ۴ صفر از پول ملي ،۵۰ هزارتوماني جديد با صفرهايي كه رنگ باخت !!!!!!؟؟؟؟؟؟ 

 

بعد از كش‌وقوس‌هاي فراوان براي حذف صفر از پول ملي ظاهراً بانك مركزي به اين نتيجه رسيده است كه در جهت حذف ۴ صفر گام هايي را بردارد و اين تصميمش را در طراحي ۵۰هزارتوماني جديد تا حدودي عملياتي كرده است.

17 آذر 95 خبري از دولت بيرون آمد مبني بر اينكه "هيئت دولت در جلسه خود به‌رياست حجت‌الاسلام روحاني رئيس‌جمهور، ‏به ادامه بررسي پيشنهادهاي كارگروه منتخب درباره «لايحه بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران» ‏پرداخت و مواد ديگري از اين لايحه را به تصويب رساند.‏

براساس موادي از اين لايحه كه به‌تصويب هيئت وزيران رسيد، واحد پول ايران، تومان و برابر با 10 ريال ‏تعيين شد".

 هرچند اعلام اين خبر در روزهاي نخست سروصداي زيادي به‌پا كرد ولي در ادامه با مسكوت ماندن، طرح و عدم ارسال لايحه به مجلس شوراي اسلامي، از سروصداها هم كاسته شد، چراكه تغيير واحد پول ايران از ريال به تومان پس از ارسال لايحه بانك مركزي به مجلس و تصويب اين بند در مجلس و تأييد آن توسط شوراي نگهبان قانوني و قابل اجراست ولي هنوز خبري از طي اين مراحل از سوي دولت نيست.

با رسانه‌اي شدن تغيير واحد پول ملي به تومان البته رئيس كل وقت بانك مركزي تأكيد كرد كه اين طرح به‌معني حذف صفر نيست و فقط بناست واحد شمارش پول به تومان تغيير كند همان‌طور كه در جامعه رايج است.

ولي‌الله سيف رييس كل وقت بانك مركزي در اين باره، گفته بود: "جمع‌بندي‌ها اين بود كه پيشنهاد مستقلي از سوي دولت و بانك مركزي به مجلس ارسال شود كه اگر به‌تصويب برسد منجر به حذف 4 صفر از پول ملي مي‌شود.

اما در نهايت جمع‌بندي دولت اين شد كه فعلاً رفورم پولي انجام نشود، رفورم پولي يعني حذف صفر. آنچه در حال حاضر در اين مرحله مدنظر قرار گرفته اين است كه فعلاً تومان را به‌عنوان واحد پول ملي كشور در نظر بگيريم و در يكي دو سال آينده و پس از استمرار و پايداري تورم تك‌رقمي، صفرها از پول ملي حذف شود، بنابراين اجراي اين طرح به آينده موكول شده است".

از زمان اعلام اين تصميم دولت 2 سال مي‌گذرد ولي هنوز خبري از رسمي شدن واحد پول ملي ايران نيست و دولتي‌ها و مسئولان بانك مركزي هم خبر جديدي از اين طرح نداده‌اند.

با اين حال، ديروز در مراسمي با حضور رئيس كل بانك مركزي و وزير اقتصاد از اسكناس‌هاي جديد 50 هزار توماني رونمايي شد.

نكته مهم و البته مرتبط با اين گزارش، در رونمايي از اسكناس‌هاي 50 هزار توماني اين است كه در طرح جديد اين اسكناس‌ها تغيير واحد پول ملي به تومان عملاً اجرايي شده است.

همان‌طور كه در ظاهر ايران‌چك‌هاي جديد 50 هزار توماني پيداست، بانك مركزي 4 صفر را كمرنگ كرده و با برجسته كردن 50 عملاً تومان را در اين اسكناس‌ها زنده كرده است.

 

بانك مركزي در توضيح ايران‌چك‌هاي جديد نوشته است:‌ اسكناس يادشده كه با تكنولوژي پيچيده‌اي توليد شده امكان جعل را به‌ميزان قابل توجهي كاهش داده است. اين فناوري در سال 2013 بر روي اسكناس يورو اعمال [شد] و پس از آن تنها كشورهاي معدودي موفق به انتقال دانش فني، خط توليد و بهره‌برداري از اين ويژگي امنيتي بر روي اسكناس‌هاي خود شده‌اند.

نوار درخشان، چاپ نوري ــ مغناطيسي متغير، نخ امنيتي با قابليت تغيير رنگ از مختصات ايران‌چك جديد است.

در نمونه‌هاي قبلي اسكناس و ايران‌چك باز هم ريال خودنمايي مي‌كرد و اين موضوع در نحوه رنگ‌آميزي صفرها كاملاً نمايان بود.

ايران‌چك‌هاي 50 هزار توماني آبي كه قبلاً از سوي رئيس جمهور رونمايي شد، شامل همين موضوع بوده و در آن ريال بارز است.

 

همان‌طور كه در تصوير مشاهده مي‌كنيد، در اين اسكناس‌ هم به‌صورت عددي و هم به‌صورت حروف، واحد پول ملي يعني ريال نمايان است. صفرها نيز براساس ريال رنگ‌آميزي شده است.

در اسكناس‌هاي 10 هزار توماني نيز نحوه رنگ‌آميزي صفرها بر اساس ريال است؛ در اسكناس‌هاي 5، 2 و 1 هزار توماني نيز روال رنگ‌آميزي صفرها براساس ريال است.

به گزارش تسنيم،‌ همزمان با افزايش تورم و كاهش قدرت پول ملي طرحي در دولت قبل كليد خورد مبني بر حذف صفر از پول ملي! اين طرح تا جايي پيش رفت كه مديريت وقت بانك مركزي با راه‌اندازي سامانه‌اي مخصوص از مردم درباره نام پول جديد نظرخواهي كرد.

ولي با توجه به گستردگي موضوع و  ابعاد آن، بانك مركزي دولت دهم نتوانست حذف صفرها از پول ملي را اجرايي كند و اين طرح تا امروز در اين بانك مسكوت مانده است.

بنابراين،‌ سال 1386 ايده حذف صفر از پول ملي با دستور رييس جمهور وقت، محمود احمدي‌ن‍ژاد در دستور كار قرار گرفت و پيش از اين نيز در سال 1372 ، بانك مركزي مطالعاتي گسترده را در اين زمينه آغاز كرد، ولي در هر دو مقطع كار نيمه‌تمام ماند.

حذف صفر از پول ملي كشورها نخستين بار پس از پايان جنگ جهاني دوم و تورم تازنده آلمان‌غربي تجربه شد كه چاپ مارك جديد را به‌دنبال داشت. پس از آن به‌ويژه از دهه 60 و 70 ميلادي به اين سو اين عمل بارها و بارها در كشورهاي مختلف كه اكثراً كشورهاي در حال توسعه بودند به‌اجرا درآمد.

كشورهايي كه اقتصاد آنها از تورم بالا رنج مي‌برد و ارزش پول ملي آنها در سراشيب سقوط قرار گرفته بود، براي ساده‌تر شدن مبادلات اقتصادي و بازرگاني و همچنين كاهش هزينه چاپ اسكناس اقدام به حذف صفر يا صفرهايي از اسكناس‌ها كردند. عمده اقتصاددانان بر اين عقيده‌اند كه حذف صفر از اسكناس هيچ‌گونه تأثيري بر شاخص‌هاي اقتصادي و طرف عرضه و طرف تقاضا ندارد و بيشتر اثر رواني بر جامعه مي‌گذارد.

به‌عقيده برخي از كارشناسان اقتصادي، افزايش ظاهري قدرت پول ملي، آسان‌سازي مبادلات، محاسبات و خريد و فروشهاي مردم از اثرات قابل تحقق حذف صفرها است، اما براي حذف صفرها ارتقاي شاخصهاي اقتصادي همچون افزايش توليد، نرخ سرمايه‌گذاري، آزادسازيهاي اقتصادي، رفع انحصارات، حضور بانكهاي خارجي در كشور، حضور بي‌قيد و شرط سرمايه گذاران خارجي و غيره نيز بايد انجام شود.

ازاين‌رو حذف صفر از پول ملي مي‌بايست همراه ديگر اقدامات انقباضي در عرصه سياست‌هاي پولي و انضباط مالي دولت‌ها باشد تا كنار كنترل تورم، حذف صفرهاي اسكناس كاركرد خود را داشته باشد، در غير اين صورت خداحافظي صفرها به‌زودي اثر رواني خود را از دست داده و صفرها قدرتمندتر از گذشته بازمي‌گردند.

داده‌هاي بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول حاكي از آن است كه دست‌كم 50 كشور جهان تاكنون اقدام به حذف صفر از پول ملي خود كرده‌اند كه در برخي از اين كشورها براي تكميل چرخه رواني نسبت به تغيير نام واحد پول نيز اقدام شده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.