گزارش كامل از متن و حاشيه‌هاي بررسي CFT در مجلس

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

گزارش كامل از متن و حاشيه‌هاي بررسي CFT در مجلس

۱۲ بازديد

گزارش كامل از متن و حاشيه‌هاي بررسي CFT در مجلس

 

گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي درباره اصلاح CFT امروز در صحن علني مجلس بررسي شد و بخشي از اين لايحه اصلاح و بخشي نيز به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز (چهارشنبه 14 آذر) قوه مقننه بررسي لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مقابله با تأمين مالي تروريسم (CFT) اعاده‌شده از شوراي نگهبان را در دستور كار خود داشتند.

اين لايحه پس از تصويب اوليه به شوراي نگهبان ارسال شد و اين شورا اعلام كرد كه مصوبه مجلس داراي ايرادات اساسي است و اين لايحه را با 20 ايراد به پارلمان ارجاع كرد.

با اعاده مصوبه به مجلس، موضوع به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به‌عنوان كميسيون تخصصي ارجاع داده شد و كميسيون نيز پس از بررسي و رفع ايرادات، گزارشي از آن تهيه كرد و اين گزارش امروز در جلسه علني مجلس بررسي شد و نمايندگان درباره آن نظر نهايي را دادند.

در جلسه علني امروز مجلس نيز اين ايرادات را بررسي و برخي از‌ آنها را اصلاح كردند و برخي ديگر نيز با اصرار نمايندگان بر مصوبه قبلي به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد.

 

دهقان: بررسي"CFT" در كميسيون امنيت ملي طبق آيين‌نامه نبوده است

محمد دهقان، نماينده چناران در مجلس شوراي اسلامي، در نشست علني امروز (چهارشنبه، 14 آذر) قوه مقننه و جريان بررسي لايحه CFT در مجلس در مخالفت با اصلاحات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نسبت به ايرادات شوراي نگهبان به اين لايحه، گفت: كميسيون امنيت مواردي را در اين لايحه اصلاح كرده كه شوراي نگهبان به آنها ايرادي نگرفته بود.

وي ادامه داد: در تبصره ماده واحده اين لايحه نوشته شده كه "دولت جمهوري اسلامي ايران صرفاً پس از خارج شدن از ليست سياه گروه ويژه مالي FATF مي‌تواند سند الحاق را نزد..."؛ شورا نسبت به اين مصوبه ايرادي نگرفته و فقط خواسته عبارت "ليست سياه" از ابهام درآيد.

عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس تصريح كرد: فقط داخل كشور عبارت "ليست سياه" مطرح است كه بايد به "كشورهاي غيرهمكار" تغيير كند زيرا عبارت ليست سياه وجود ندارد.

برزگر: با تصويب‌نشدن "CFT" به‌سمت خودتحريمي مي‌رويم

شهروز برزگر، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در جريان بررسي لايحه CFT در مجلس در موافقت با اصلاحات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نسبت به ايرادات شوراي نگهبان به اين لايحه، گفت: در زمان بررسي ايرادات شوراي نگهبان در كميسيون اكثريت اعضا حضور داشتند و اين لايحه به‌صورت قانوني در كميسيون تصويب شده است.

برزگر ادامه داد: با تصويب نكردن لايحه الحاق ايران به CFT به‌سمت خودتحريمي مي‌رويم و در مسير دشمن قرار مي‌گيريم، بهتر است با تصويب آن بهانه‌ها را از دشمن بگيريم.

توضيحات سخنگوي كميسيون امنيت‌ ملي درباره لايحه «CFT»

علي نجفي، سخنگوي كميسيون امنيت ملي، در جلسه علني امروز مجلس گفت: لايحه الحاق جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون مقابله با تأمين مالي تروريسم پس از تصويب مجلس، مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود كه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وي تصريح كرد: جلسات متعددي با حضور نماينده شوراي نگهبان و همچنين نماينده مجمع تشخيص مصلحت نظام داشتيم. ايراد بند 7 ايرادات شوراي نگهبان با حضور دو نماينده اصلاح شد و براي رفع ابهام، اين پيشنهاد مطرح شد كه ليست سياه را به عنواني كه در «CFT» وجود دارد به عنوان كشورهاي همكار تغيير دهد و رفع ابهام شود.

فلاحت‌پيشه: ايرادات "CFT" با نظر شوراي نگهبان برطرف شد

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، با استناد به ماده 79 آئين‌نامه داخلي مجلس طي تذكري گفت: درباره اينكه گفته مي‌شود، در جريان بررسي اين لايحه در كميسيون اكثريت اعضا حضور نداشتند، خلاف واقع است.

نماينده اسلام‌آباد غرب ادامه داد: در جلسه امروز بيان شد به‌زعم شوراي نگهبان ايرادات CFT غيرقابل اصلاح و خلاف امنيت و منافع كشور است در حالي كه آقاي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان در جلسه بررسي ايرادات CFT مطرح كرد در صورت عدم رفع ايرادات موجود، اين لايحه خلاف منافع ملي است اگر ايرادات برطرف شود خلافي وجود ندارد.

قاضي‌پور: در جريان بررسي لايحه CFT افراد ضعيف‌النفس را شناختيم

نادر قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه با استناد به اصل 153 قانون اساسي طي اخطاري گفت: طبق اين بند از قانون اساسي براساس اين اصل، هرگونه قراردادي كه موجب سلطه بيگانه به منابع طبيعي، اقتصادي، فرهنگي و موارد ديگر شود خلاف است.

وي با بيان اينكه در روند بررسي  لايحه الحاق ايران به كنوانسيون مبارزه با تأمين مالي تروريسم (CFT) افراد ضعيف‌النفس در مجلس مشخص شدند، ادامه داد: ما هرگونه لايحه‌اي كه مغاير با شرع و نظام مقدس جمهوري اسلامي باشد، مخالفيم.

لاريجاني: رهبري مخالف بررسي "CFT" در مجلس نبودند

 علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اخطار حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده شاهين‌شهر اظهار داشت: پس از  بيانات رهبري درباره‌ كنوانسيون‌ها، بررسي لايحه CFT را دو ماه متوقف كرديم. به كميسيون هم گفتيم كه كاري نكنيد تا تكليف مشخص شود. منتها بعد از آن دستگاه‌هاي مختلف مستمراً نامه‌نگاري كردند. نمونه آن وزارت‌خانه‌هاي اقتصاد، خارجه و بانك مركزي است مبني بر اينكه ما در آستانه تحريم مضاعف هستيم.

وي ادامه داد: اين نظرات به مقام معظم رهبري منعكس شد با اين مضمون كه "با توجه به صحبت‌هاي شما تدبير چيست؟"، ايشان عنوان كردند بياناتشان مربوط به كنوانسيون‌ها به‌صورت عام و نه مشخصاً اين كنوانسيون‌ است. لذا مخالفتي با بررسي در مجلس نداشته و سير قانوني بايد طي شود. اين آخرين دستور رهبري معظم است.

سرنوشت جنجالي‌ترين لايحه FATF چه شد؟

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بخشي از CFT را در صحن علني پارلمان اصلاح كردند و بخش دوم را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع دادند.

پزشكيان: عامل اصلي فقر در كشور سياست‌هاي غلط است كه بايد اصلاح شود

مسعود پزشكيان، نماينده مردم تبريز در مجلس در واكنش به تذكر نادر قاضي‌پور، نماينده اروميه، گفت: بحث آقاي قاضي‌پور توهين بود. اين‌كه ما فكر كنيم ما نترس هستيم و ديگران ترسو هستند؛ گذشته و سابقه افراد مشخص است كه چه‌كسي در جبهه بوده، شهيد داده، اسير شده و چه‌كسي خواب بوده است. اين گونه حرفها در مجلس مسخره است.

وي با بيان اينكه "روندي كه طي مي‌شود به‌گونه‌اي است كه مي‌خواهيم هيچ تاجري نتواند تجارت كند، هيچ صنعت‌گري نتواند كار كند يا هيچ پولي نتواند معامله شود"، افزود: اين چه ربطي دارد كه كسي ترسيده است؟ ما قرار است در اين مملكت تصميم بگيريم كه خود را تحريم نكنيم.

حاشيه‌هاي مجلس| آبستراكسيون نمايندگان و درهاي قفل‌شده!

پس از اظهارات موافقان و مخالفان پيرامون لايحه CFT در جلسه علني مجلس، علي لاريجاني كه رياست جلسه را به‌عهده داشت، گزارش كميسيون امنيت ملي پيرامون اين لايحه را به‌رأي گذاشت.

نمايندگان مخالف اين لايحه با رفتن به‌سمت گيت‌هاي ورودي مجلس، قصد خارج شدن از صحن پارلمان را داشتند، آنها قصد داشتند جلسه از حدنصاب بيفتد و اصطلاحاً، آبستراكسيون كنند تا مصوبه مذكور رسماً تصويب نشود اما لاريجاني در تريبون اعلام كرد نمايندگان در جايگاه‌شان حضور داشته باشند و رأي دهند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.