قرارداد گوگل و اپل دو غول تكنولوژي

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

قرارداد گوگل و اپل دو غول تكنولوژي

۱۹ بازديد
تيم كوك و ساندار پيچاي، مدير عاملان دو كمپاني اپل و گوگل در ظاهر با هم مي‌جنگند اما در سر ميز شام درباره يكي از سودآورترين قراردادهاي تاريخ براي هر دو طرف گفتگو مي‌كنند و آن هم استفاده موتور جستجو گر گوگل به صورت پيشفرض در دستگاه هاي اپل است حالا اين همكاري به خطر افتاده است چرا كه سه‌شنبه هفته گذشته وزارت دادگستري آمريكا پرونده‌اي عليه گوگل تشكيل داد و به همكاري گوگل با اپل به عنوان يك مثال برجسته از تلاش اين كمپاني براي به‌كارگيري تاكتيك‌هاي تجاري غير قانوني، ايجاد مونوپلي و در نطفه خفه كردن رقابت اشاره كرد. موشكافي اين قرارداد كه براي اولين بار ۱۵ سال پيش امضا شد و دو كمپاني به ندرت به صحبت راجع به آن پرداخته‌اند، باعث شده كه ارتباط خاص ميان دو تا از ارزشمندترين كمپاني‌هاي حاضر در سيليكون ولي حالا بيشتر از هر زمان ديگر مورد توجه قرار بگيرد. مقامات مي‌گويند اين همكاري نامتعارف به شكلي غيرمنصفانه از شكوفا شدن كمپاني‌هاي كوچك‌تر جلوگيري كرده است. اپل و گوگل اكنون وارد چنين دنيايي شده‌اند. حتي با اينكه تيم كوك پيشتر گفته بود تبليغات اينترنتي گوگل شامل «نظارت همگاني» مصرف‌كنندگان مي‌شوند و هم‌موسس اپل، استيو جايز فقيد نيز زماني نه‌چندان دور وعده «نبرد گرماهسته‌اي» با همسايه خود در سيليكون ولي كه ظاهرا داشت روي رقيبي براي آيفون كار مي‌كرد را داده بود. اپل و گوگل با هم رقابت مي‌كنند؛ اما وقتي صحبت از منافع باشد همه چيز فرق مي‌كند اپل و كمپاني مادر گوگل، آلفابت، كه مجموعا ارزشي بيشتر از ۳ تريليون دلار دارند، در حوزه‌هاي مختلفي نظير اسمارت‌فون‌ها، نقشه‌هاي ديجيتال و لپ‌تاپ‌ها رقابت مي‌كنند. اما وقتي صحبت از منافع باشد، هر دو كمپاني به خوبي مي‌دانند چطور بايد آن روي خوب خود را به نمايش درآورند. و معدود قراردادهايي در طول تاريخ به اندازه قرارداد جستجوگر آيفون براي هر دو طرف سودآور بوده. به گفته وزارت دادگستري آمريكا، اكنون تقريبا نيمي از ترافيك جستجوگر گوگل روي ديوايس‌هاي اپل به دست مي‌آيد و ظاهرا چشم‌انداز از دست رفتن قرارداد اپل درون كمپاني گوگل به عنوان «كد قرمز» شناخته مي‌شود. وقتي كاربران آيفون روي گوگل جستجو مي‌كنند، شاهد تبليغاتي هستند كه كسب‌وكار گوگل را پيش مي‌رانند. آن‌ها ضمنا با جستجوگر گوگل به ديگر محصولات اين كمپاني مانند يوتيوب نيز دسترسي مي‌يابند. منبع آگاه: از دست دادن ترافيك دستگاه‌هاي اپل، براي گوگل «وحشتناك» است يكي از مديران پيشين گوگل كه به خاطر ممنوعيت صحبت راجع به قرارداد خواسته نامش فاش نشود مي‌گويد چشم‌انداز از دست دادن ترافيك ديوايس‌هاي اپل، براي گوگل «وحشتناك» بوده‌ است. كسب‌وكارهاي آنلاين مانند Yelp و Expedia و همينطور انبوهي از كمپاني‌هاي ديگر كه در هر حوزه‌اي، از فروش نودل گرفته تا انتشار اخبار فعاليت دارند، از اين شكايت مي‌كنند كه تسلط گوگل بر بازار تبليغات آنلاين باعث شده كه اين كمپاني حتي هنگام جستجوي نام يك كمپاني نيز از آن كمپاني طلب پول كند. از سوي ديگر، مصرف‌كنندگان به سمت محصولات گوگل مانند گوگل مپس سوق داده مي‌شوند. مايكروسافت كه خود دو دهه پيش درگير يك نبرد قانوني با دولت آمريكا بوده به رگولاتورهاي بريتانيايي گفته كه اگر بينگ گزينه پيش‌فرض در آيفون‌ها و آيپدها بود، به ازاي هر سرچ پول بيشتري نسبت به ديگر موتورهاي جستجوگر كسب مي‌كرد. از سوي ديگر، رقبايي مانند DuckDuckGo (موتور جستجوگر كوچكي كه خودش را جايگزيني براي گوگل با تمركز بيشتر بر حفاظت از حريم شخصي معرفي مي‌كند) نيز هيچوقت شانسي براي برقراري چنين ارتباطي با اپل نداشته و نخواهد داشت. اپل سالانه حدود ۸ الي ۱۲ ميليارد دلار از گوگل مي‌گيرد تا گوگل موتور جستجوي پيش‌فرض دستگاه‌هايش باشد اپل اكنون در ازاي تعبيه موتور جستجوي گوگل به صورت پيش‌فرض در محصولاتش، سالانه حدود ۸ الي ۱۲ ميليارد دلار دريافت مي‌كند و اين يعني رقم دريافتي نسبت به هزينه ۱ ميليارد دلاري در سال ۲۰۱۴، به شكل چشمگيري افزايش داشته. اين احتمالا بزرگ‌ترين پولي باشد كه گوگل در تاريخچه خود به هركسي پرداخته و جالب‌تر اينكه ۱۴ الي ۲۱ درصد از سود سالانه اپل، از همين قرارداد به دست مي‌آيد. اين پولي نيست كه اپل به راحتي از آن چشم‌پوشي كند. در واقع آقاي كوك و آقاي پيچاي مجددا در سال ۲۰۱۸ ملاقات كردند تا به صحبت راجع به چگونگي افزايش درآمد حاصل از جستجوها بپردازند. اجبار به انفصال قرارداد به معناي از دست دادن پولي بسيار زياد براي اپل خواهد بود. اما خطر حتي از اين هم براي گوگل بزرگ‌تر است كه هيچ راه جايگزيني براي جبران ترافيك از دست رفته نخواهد داشت. علاوه بر اين، اپل مجبور به ساخت موتور جستجوي مخصوص خودش خواهد شد. درون گوگل، كارمندان عقيده دارند اپل يكي از معدود كمپاني‌هايي است كه مي‌تواند جايگزيني قابل قبول براي جستجوگر گوگل ارائه كند. اين را يكي از مديران پيشين كمپاني مي‌گويد. گوگل ضمنا نگران است كه با از دست رفتن قرارداد، اپل دسترسي به موتور جستجويش را براي كاربران آيفون دشوارتر كند. گوگل: به بازار تسلط داريم چون مصرف‌كنندگان گوگل را به هر چيز ديگر ترجيح مي‌دهند اگرچه قرارداد با اپل همچنان به قوت خود باقيست، گوگل بارها و بارها گفته كه تسلطش بر بازار جستجو در اينترنت صرفا بدان خاطر است كه مصرف‌كنندگان گوگل را به هر چيز ديگر ترجيح مي‌دهند، نه اينكه مجبور به استفاده از خدمات آن شده‌اند. اين كمپاني مي‌گويد وزارت دادگستري در حال ترسيم تصويري ناقص است و همكاري با اپل، هيچ تفاوتي با اين ندارد كه كوكا كولا به فروشگاه‌ها پول مي‌دهد تا بهترين قفسه را براي نوشابه‌هايش تدارك ببينند. گوگل در دفاع از خود مي‌گويد ساير موتورهاي جستجو مانند بينگ مايكروسافت هم قراردادهايي با اپل امضا كرده‌اند تا به عنوان جستجوگر ثانويه روي آيفون‌ها ظاهر شوند. اين كمپاني اضافه مي‌كند كه اپل به مردم اجازه داده موتور جستجوي پيش‌فرض را تغيير دهند. البته كه اين اتفاق به ندرت مي‌افتد و مردم معمولا چنين تنظيماتي را دستكاري نمي‌كنند، گروهي ديگر هم در هر صورت گوگل را ترجيح مي‌دهند. اپل به ندرت به صحبت راجع به قراردادش با گوگل پرداخته و بنابر اطلاعات موسسه Bernstein Research، براي نخستين بار در جريان ملاقات با سهام‌داران طي سال جاري ميلادي بوده كه به آنچه خودش «درآمد لايسنس» مي‌نامد اشاره داشته. آنطور كه مديران ارشد پيشين (البته بدون ذكر نام) مي‌گويند، رهبران اپل همان نقطه نظري را نسبت به همكاري با گوگل داشته‌اند كه عموم مردم نيز دارند: كارايي اين موتور جستجو، ارزش پرداختن بهاي رويكردهاي تهاجمي را دارد. تيم كوك اواخر سال ۲۰۱۸ در جريان يك مصاحبه گفت: «موتور جستجوي آن‌ها بهترين است». او البته افزود كه اپل توانسته راه‌هايي براي كاهش جمع‌آوري اطلاعات از سوي گوگل تدارك ببيند، مانند حالت مرورگر خصوصي روي سافاري. اما قرارداد تنها محدود به جستجوهاي انجام شده روي مرورگر سافاري اپل نيست و مجازا تمام سرچ‌هاي انجام شده روي ديوايس‌هاي اپل را در بر مي‌گيرد، اين يعني دستيار مجازي سيري، اپليكيشن گوگل روي آيفون و مرورگر كروم نيز به صورت پيش‌فرض از اين موتور استفاده مي‌كنند. حوالي سال ۲۰۱۷ ميلادي، قرارداد بايد دوباره تمديد مي‌شد. گوگل با يك چالش مواجه بود و كليك‌ها روي تبليغات موبايل با سرعت كافي رشد نمي‌كردند. اپل هم از عملكرد بينگ روي دستيار سيري راضي نبود. تيم كوك هم همان موقع اعلام كرده بود كه اپل مي‌خواهد درآمد سرويس‌هايش را تا سال ۲۰۲۰ دو برابر كرده و به ۵۰ ميليارد دلار برساند، هدفي جاه‌طلبانه كه تنها با پرداخت‌هاي گوگل امكان‌پذير مي‌شد. وقتي پاييز ۲۰۱۷ از راه رسيد، اپل اعلام كرد كه گوگل حالا به سيري در يافتن پاسخ سوالات كمك مي‌كند و گوگل هم گفت كه ترافيك جستجوها با رشد قابل توجه همراه بوده است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.