آغاز عمليات ساخت و احداث ۷ نيروگاه خورشيدي در استان

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

آغاز عمليات ساخت و احداث ۷ نيروگاه خورشيدي در استان

۱۹ بازديد

۷ نيروگاه خورشيدي با سرمايه‌گذاري ايتاليايي‌ها ، در استان فارس ساخته مي‌شود.

 

معاون امور اقتصادي استاندار فارس از آغاز عمليات ساخت و احداث ۷ نيروگاه خورشيدي در استان با همكاري سرمايه گذاران ايتاليايي خبر داد.يدالله رحماني در كارگروه رونق توليد ، كه با حضور معاون وزير كشور برگزار شد ، با اشاره به موفقيت فارس در طرح‌هاي نيروگاه خورشيدي اظهار داشت : هفته گذشته ، عمليات ساخت 7 نيروگاه خورشيدي جمعا با ظرفيت 70 مگاوات با همكاري يك شركت ايتاليايي آغاز شد و روز قبل نيز عمليات احداث يك مزرعه خورشيدي در اين استان كليد خورد.

 

وي با بيان اينكه ، وضعيت جذب سرمايه‌گذاري خارجي در فارس ، حاكي از ظرفيت‌هاي مهم و اثرگذار اين استان است ، عنوان كرد : از جمله اين ظرفيت‌ها مي‌توان ، به صادرات 12.5ميليون دلاري صنايع دستي به اتريش ، طي چند مدت اخير و همچنين طرح پرورش شتر با همكاري قطري‌ها با جذب حدود 10 ميليون دلاري سرمايه‌گذاري قطري‌ها در فاز نخست اشاره كرد.

 

رحماني با اشاره به عملكرد كارگروه رونق توليد و تاثير آن بر رونق اشتغال گفت: در 765 جلسه اين كارگروه از سال 96 تاكنون، 60 درصد معضلات كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي مشكل‌دار برطرف شد، 120 كارخانه تعطيل به چرخه توليد برگشتند و 31 واحد راكد نيز از ركود خارج شد اتفاقي كه باعث ايجاد يا تثبيت صدها فرصت شغلي گرديد.

وي بيان كرد : استان فارس در تعداد پروانه‌هاي بهره‌برداري معادن ، رتبه چهارم كشور را دارد و 8 هزار و 180 نفر در بخش معدن ، مشغول به فعاليت هستند.

 

رضازاده عنوان كرد : در سال 96 بيش از 26 ميليارد و 900 ميليون تومان حقوق دولتي معادن و در سال گذشته 35 ميليارد تومان حقوق دولتي معادن در استان فارس جمع آوري شده است ، اما اين مبالغ در فارس هزينه نمي‌شود.

 

65 درصد ماليات كشور از بخش توليد اخذ مي‌شود.

 

رييس اتاق بازرگاني فارس ، نيز در اين جلسه با بيان اينكه : توليد در كشور،  گوشت قرباني شده است كه هر كس به ان يك چنگ مي‌زند افزود : بانك‌ها ، بيشترين چنبره را بر روي اين گوشت قرباني مي‌زنند.

 

جمال رازقي بيان كرد : متاسفانه 50 درصد منابع بانكي ، به سمت بازرگاني و خدمات مي‌رود ، كه بخش قابل توجهي از آن ، در اصل وارد تامين مالي قاچاق و سفته بازي مي‌شود.

 

وي افزود : در ابتداي برنامه پنجم توسعه ، سهم خدمات از تسهيلات بانكي 15 درصد بود كه در پايان اين برنامه ، در كمال تعجب به 50 درصد رسيد.

 

رازقي افزود : همچنين نظام مالياتي ، دچار ايراداتي است كه باعث شده 65 درصد ماليات كشور ، از حوزه توليد اخذ شود.

 

دولت بايد به سمت پالايش صدور مجوزات گام بردارد.

 

سهراب شرفي ، رئيس خانه صنعت معدن و تجارت فارس نيز در اين جلسه گفت : گسيل كردن منابع كشور به سمت موارد غير ضروري ، باعث شده از حوز‌ هاي ضروري غافل شويم.

 

وي گفت : كشور از تعدد كارخانجات رنج مي‌برد ، به عنوان مثال : در كشورمان 165 كارخانه سيمان ساخته شده يا در حال ساخت داريم ، اين در حالي است كه كره جنوبي با 10 كارخانه چند برابر ايران صادرات دارد.

 

شرفي اظهار داشت : دولت بايد به سمت پالايش صدور مجوزات ، گام بردارد و اينگونه نباشد كه هركس خواست بتواند ، كارخانه احداث كند در حقيقت بايد وضعيت به گونه‌اي باشد كه كار به كاردان سپرده شود.

 

خسارت سرمازدگي بهاره در استان فارس 3 برابر خسارت سيل است.

 

محمد مهدي قاسمي ، رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس اظهار داشت : در سال‌هاي گذشته اشتغال در بخش كشاورزي در استان فارس كاهش يافته است و اين يك امتياز مثبت محسوب مي‌شود ، زيرا اين كاهش اشتغال به دليل توسعه مكانيزاسيون و استفاده از آبياري نوين رخ داده است

.

وي با اشاره به اينكه استان فارس ، قطب كشاورزي كشور به ويژه در محصولات باغباني است ، افزود : 15 درصد محصولات باغي ، 7.9 درصد محصولات زراعي ، 5.9 درصد محصولات دامي كشور در فارس توليد مي‌شود.

 

قاسمي با اشاره به برخي مشكلات و چالش‌هاي كشاورزان ، بيان كرد : بانك‌ها برا استمهال وام‌هاي كشاورزان 20 درصد كل بدهي را به صورت نقدي مطالبه مي‌كنند كه پرداخت اين 20 درصد ، براي بدهكاران بالاي 2 ميليارد تومان سخت است ، بنابراين درخواست مي‌شود كه بانك‌ها اين ميزان را به 5 تا 10 درصد كاهش دهند و تسهيلات بدهكاران را استمهال كنند.

 

قاسمي افزود : خسارت سرمازدگي بهاره در استان فارس ، 3 برابر خسارت سيل فرودين ماه بوده است ، درخواست مي‌شود براي كمك به كشاورزان و باغدران گشايش ويژه‌اي در سطح ملي شود.

 

شناسايي 90 كارگاه مشكل‌دار در فارس

مديركل تعاون كار و رفاه اجتماعي فارس ، از ديگر سخنرانان اين جلسه بود كه وي خواستار كاهش سخت ‌گيري‌هاي دولتي و نيمه ‌دولتي به بخش خصوصي شد و گفت : در دوران سخت تحريم‌هاي فعلي ، كنترل جرايم بانك مالياتي و بيمه‌اي را به حداقل برسانيد و چراغ آن را خاموش كنيد.

 

سهراب مختاري منعطف شدن قوانين حوزه توليد را از ديگر نيازهاي مبرم در دوران تحريم برشمرد و اظهار داشت: بحث مشكلات كارگري ، از ديگر مواردي است كه نيازمند نگاه ويژه است. در حال حاضر اكثر واحدهاي مشكل‌ دار ديون كارگري دارند ، اما با وجودي كه اين ديون جزو ديون ممتاز است ، اما چون در طبقه دوم ديون قرار دارد پرداخت ان به كارگران در گرو پرداخت ديون بانكي است ، به عبارت ديگر در زمان بحران در يك كارخانه ، ابتدا بايد ديون بانكي پرداخت شود بعد ديون كارگري ؛ معضلي كه نيازمند بازنگري است و پرداخت ديون كارگري بايد در اولويت قرار گيرد.

 

مختاري بيان كرد : به عنوان مثال : كارگران كارخانه ITI حدود 30 ميليارد تومان مطالبه دارند ، كه به دليل اولويت ‌دار بودن ديون بانكي ، طلب كارگران با وجود سالها از تعطيلي اين كارخانه پرداخت نشده است ، اين در حالي است كه در صورت تغيير قانون و پرداخت بدهي كارگران ، هم از تنش‌هاي كارگري كاسته مي‌شود و هم امكان احياي كارخانه وجود دارد.

 

رييس اداره كل تعاون كار و زفاه اجتماعي فارس ، در بخش ديگري از سخنان خود از شناسايي 90 كارگاه مشكل‌دار فارس با دارا بودن 9 هزار و 615 شاغل ، گفت : در صدديم از طريق ستاد تسهيل و رفع موانع توليد مشكل اين واحدها برطرف شود ، كما اينكه در سال گذشته توانستيم ، از طريق حمايت‌هاي اين ستاد ، 14 هزار و 200 شعل را حفظ و تثبيت نماييم.

 

مختاري يادآور شد ، در سال گدشته گر چه 15 هزار و 731 فرصت شغلي ، بنا به دلايل مختلف از دست رفت ف اما 42 هزار و 184 فرصت شغلي جديد در اين استان ايجاد شد.

 

مختاري بيان كرد : همچنين در طرح بنگاه اقتصادي ، يك فرصت شغلي جديد كه از اوخر پارسال ، اجراي آن آغاز شد ، پيش‌بيني گرديد 17 هزار و 293 فرصت شغلي جديد ايجاد شود ف كه تا كنون 2151 فرصت شغلي جديد در اين طرح ايجاد شده است.

 

نقش موثر معادن در ايجاد اشتغال در مناطق محروم

 

محمد شرافت ، رئيس خانه معدن فارس ، نيز با بيان اينكه در بخش معدن بيش از 8 هزار اشتغال در استان فارس وجود دارد و در كل كشور 30 هزار نفر در اين بخش اشتغال دارند ، اظهار داشت : تفاهم نامه‌اي بين خانه معدن و وزارت كشور ، در زمينه تامين امنيت سرمايه‌گذاري در بخش معدن ، منعقد شده است كه درخواست مي‌شود ، اين تفاهم ‌نامه با جديت پيگيري شود.

 

وي افزود :  اغلب معادن ما در مناطق محروم قرار دارد و اشتغالي كه اين بخش در اين مناطق ايجاد مي‌كند ، در توسعه اين مناطق و رفع محروميت آنها موثر است.

 

شرافت عنوان كرد : معارضين اطراف معادن سرمايه‌گذاري ، بخش معدن را تهديد مي‌كنند كه از استاندار درخواست مي‌شود ، از تشكل‌هاي بخش معدن و واحدهاي كه در مناطق محروم قرار دارند حمايت ويژه كنند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.