واكنش كشورهاي عربي به رزمايش « اقتدار ۹۷» تا به چالش كشيدن تحريم‌هاي آمريكا

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

واكنش كشورهاي عربي به رزمايش « اقتدار ۹۷» تا به چالش كشيدن تحريم‌هاي آمريكا

۱۱ بازديد

واكنش كشورهاي عربي به رزمايش « اقتدار  ۹۷» تا به چالش كشيدن تحريم‌هاي آمريكا   

 

رسانه‌هاي عربي در پوشش خبرهاي مربوط به ايران از زاويه نگاه و رويكرد خاص خود به آن مي‌پردازند ، برگزاري رزمايش بزرگ اقتدار ۹۷ و همچنين تهديدهاي اخير فرانسه مورد توجه اين رسانه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه راي اليوم در مطلبي نوشت : ايران آماده ‌باش هجومي و برگزاري رزمايش بزرگ اقتدار 97 همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي اعلام كرد.

راي‌اليوم نوشت : رزمايش بزرگ نيروي زميني ارتش ايران با عنوان اقتدار 97 صبح جمعه در منطقه وسيعي در استان اصفهان در مركز كشور آغاز شد ،‌ اين رزمايش‌ها در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979(1357 شمسي) برگزار مي‌شود ، نيروهاي زميني ايران از طريق برگزاري اين رزمايش مي‌خواهند قدرت تهاجمي ، دفاعي و تاكتيكي خود را به نمايش بگذارند .

سرتيپ علي حاجيلو از فرماندهان رزمايش بزرگ اقتدار 97(فرمانده قرارگاه منطقه اي شمال غرب ارتش جمهوري اسلامي ايران) به رسانه‌هاي داخلي گفت : در راستاي تاكيدهاي رهبر معظم، تغييرات اساسي در نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران ايجاد شده است كه اين تغييرات از طريق سازوكارهاي هجومي در يگان‌هاي ويژه ، زرهي و توپخانه‌اي صورت گرفته كه در منطقه عملياتي اجرا مي‌شود . به گفته حاجيلو، هدف از اين رزمايش‌ها، محاصره دشمن فرضي و قطع راه‌هاي كمك‌رساني به آن از طريق كمك گرفتن از نيروي هوايي و محاصره آنهاست، نيروهاي ايراني در حال حاضر در وضعيت تهاجمي كامل قرار دارند، اين رزمايش‌ها همچنين در چارچوب آمادگي‌ها براي مقابله با چالش‌هاي احتمالي برگزار مي‌شود.

 

بر اساس گزارش اين رسانه ، سرتيپ(امير) حاجيلو خاطر نشان كرد آنچه نيروها انجام مي‌دهند، تغيير در فناوري‌هاي عملياتي در منطقه و آزمايش اين توانمندي‌ها در ميدان و صحنه عملياتي است، اگر هر تهديد خارجي در منطقه يا خارج آن باشد، بايد ما در برابر آن واكنش عملي داشته باشيم،‌ما اكنون به نتايج خوبي رسيدم، رزمايش‌ها پيام محبت و اميد به دوستانمان و نيز پيام هشدار به دشمنانمان دارد تا گمان نكنند كه مي‌توانند كشور ما را تهديد كنند و اينكه بدانند ما به هر تهديدي پاسخ خواهيم داد.

 

راي اليوم در ادامه گزارش خود درباره رزمايش‌ بزرگ اقتدار 97 نوشت هدف از اين رزمايش‌ها، نشان دادن استراتژي جديد ارتش ايران است. راي‌اليوم همچنين به سخنان امير سرتيپ كيومرث حيدري فرمانده نيروي زميني ارتش ايران اشاره كرد كه اين رزمايش‌ را بزرگترين رزمايش در سال جاري توصيف و تاكيد كرد دوازده هزار نيروي هجومي براي اجراي تاكتيك‌هاي نوين آفندي متناسب با تغييرات ساختاري نزاجا حضور خواهند داشت. در رزمايش بزرگ اقتدار97 نيروي زميني ارتش، دو تغيير رويكرد بزرگ تحرك و تهاجم را كه مدتي است در حوزه ساختاري و تاكتيكي نيروي زميني محقق شده، مورد ارزيابي قرار خواهيم داد.

وي تصريح كرد در رزمايش بزرگ اقتدار97، 1577 عراده توپ و تعداد زيادي بالگرد مجهز به پيشرفته‌ترين امكانات در اين رزمايش مشاركت مي‌كنند.

بر اساس گزارش راي اليوم ، در رزمايش بزرگ اقتدار 97 ، پس از شناسايي پهپادها و بالگردهاي هوانيروز تيپ 55 ه‍وابرد و تيپ 25 واكنش سريع با تجهيزات كامل توسط بالگردهاي ترابري شنوك و 214 با عمليات هلي برن وارد منطقه رزمايش شدند و علاوه بر شناسايي، به عمليات پاكسازي و انهدام تجهيزات و استحكامات دشمن پرداختند.

روزنامه الاخبار لبنان در مطلبي به اظهارات اخير حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران درباره فضاي مجازي پرداخت و نوشت روحاني از فيلتر شدن شبكه‌هاي ارتباط اجتماعي انتقاد كرد. اين روزنامه افزود حسن روحاني رئيس جمهور ايران، مجددا از شيوه تعامل مقامات قضايي با شبكه‌هاي ارتباط اجتماعي انتقاد كرد.

الاخبار با تند خواندن انتقادهاي روحاني، بخش‌هايي از سخنان وي را بازنشر داد و نوشت دولت اعتدال‌گراي روحاني در پرونده‌هاي آزادي‌هاي اجتماعي گفتمان انعطاف‌پذيرتر و نزديكتري به جريان اصلاح طلب ارائه كرده است. روحاني در اكتبر گذشته وعده خود مبني بر اجازه دادن به زنان براي حضور در ورزشگاه‌ها در مسابقات فوتبال را براي اولين بار طي چهل سال گذشته عملي كرد.

الاخبار همچنين در خبري ديگر نوشت : يك هيئت ديپلماتيك لهستاني در تهران، اطمينان بخشي درباره نشست ورشو. اين روزنامه لبناني افزود هيئت لهستاني به رياست معاون وزير خارجه لهستان به تهران رفت و با عباس عراقچي معاون وزير خارجه ايران در امور سياسي ديدار كرد، اين ديدار پس از بروز بحران ميان دو كشور در پي اظهارات مايك پامپئو وزير خارجه آمريكا به وجود ‌آمد كه گفته بود نشستي در ورشو در اواسط فوريه آينده براي پرداختن به نقش ايران در منطقه برگزار خواهد شد.

اين روزنامه افزود در يك نشانه جديد مبني بر افزايش فشارهاي آمريكا عليه ايران از زمان بازگرداندن تحريم‌ها كه واشنگتن مي‌خواهد اين تحريم‌ها در نشست ورشو به اوج خود برسد، آلمان، مجوزهاي پروازي شركت هواپيمايي ماهان را به بهانه انتقال نيرو و تجهيزات به سوريه و ديگر مناطق خاورميانه، لغو كرد.

پايگاه خبري اسپوتنيك يكي از رسانه‌هاي روسي نوشت ژاپن، واردات نفت از ايران را ازسرگرفت به طوري كه پالايشگاه‌هاي شوفياشل و فوجي اويل يك ميليون بشكه نفت خام از ايران وارد كرده‌اند.ازسرگيري واردات نفت از ايران پس از آن صورت گرفت كه پالايشگاه‌هاي ژاپني براي عمليات واردات از ايران، چراغ سبز دريافت كردند. ژاپن واردات نفت از ايران را در نوامبر سال گذشته متوقف كرده بود، اين كشور براي به دست آوردن معافيت‌هايي از آمريكا در قبال تحريم‌هاي اين كشور عليه ايران تلاش مي‌كرد. آخرين محموله نفت ايران، در اكتبر سال گذشته وارد ژاپن شده بود.

اليوم السابع در پوشش تحولات مربوط به جمهوري اسلامي ايران به برگزاري نمايشگاه‌هايي براي تشريح دستاوردهاي دفاعي و نظامي كشورمان در چهل سالي كه از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد، اشاره كرد و نوشت : موشك‌هاي ايران، تحريم‌ها را به چالش مي‌كشد، تهران نمايشگاه‌هاي نظامي را پيش از سالگرد انقلاب 1979(1357 شمسي) برگزار مي‌كند. ايران نمايشگاه نظامي براي ارائه دستاوردهاي خود در 31 ژانويه در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب به گفته ابوالفضل شكارچي يكي از سخنگويان نيروهاي مسلح( معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستادكل نيروهاي مسلح) برگزار مي‌كند.

 

اليوم السابع نوشت اين اقدام(برگزاري نمايشگاه) به چالش كشيدن آشكار تحريم‌هاي آمريكا و تهديدهاي فرانسه مبني بر اعمال تحريم‌ها در صورت شكست مذاكرات درباره برنامه موشكي تهران است.

اين رسانه مصري نوشت ايالات متحده آمريكا پنجشنبه گذشته دور جديدي از تحريم‌ها تحميل كرد به طوري كه چهار گروه و دو هواپيما را كه گفته مي‌شود با سپاه پاسداران ارتباط دارند و نيز شركت هواپيمايي ماهان را در فهرست سياه خود قرار داد. تحريم‌هاي آمريكا همچنين لشگر فاطميون و تيپ زينبيون را هدف قرارداد، فرانسه نيز ايران را به اعمال تحريم‌ها در صورتي كه در مذاكرات درباره برنامه موشكي بالستيك ايران، پيشرفتي حاصل نشود، تهديد كرد.

روزنامه النهار لبنان در پوشش تحولات مربوط به ايران در تيتري نوشت : تهران در واكنش به تهديدهاي فرانسه، پاريس را به بي‌ثبات كردن منطقه متهم كرد. اين روزنامه نوشت فرانسه تهديد كرده بود اگر گفت‌وگو با ايران درباره فعاليت‌هاي بالستيك و نفوذ منطقه‌اي‌اش به نتيجه نرسد، آن را تحريم خواهد كرد.

النهار نوشت وزارت خارجه ايران در بيانيه‌اي اعلام كرد جمهوري اسلامي ايران همواره منادي تقويت صلح و ثبات در منطقه بوده است، ايران فروش گسترده سلاح‌هاي پيشرفته و تهاجمي از سوي فرانسه را عامل برهم زدن ثبات منطقه مي‌داند. اين روزنامه افزود بيانيه وزارت خارجه ايران واكنشي به اظهارات جان ايف لودريان وزير خارجه فرانسه بود كه روز جمعه، تهران را به تحريم‌هايي درباره برنامه موشكي و نفوذ آن در خاورميانه تهديد كرده بود.

 

اين روزنامه لبناني همچنين در تيتر ديگري نوشت واشنگتن خطاب به اعراب گفت حمايت مالي از اسد و كمك به تقويت ايران در سوريه، ممنوع است. اين روزنامه نوشت واشنگتن با وجود تصميم خود براي خروج نظاميانش از سوريه، به اندك برگ‌هاي برنده خود براي تاثيرگذاري بر آينده اين كشور در زمينه امنيتي و راهبردي از طريق تركيه براي تحقق هدف اصلي‌اش كه همان مهار نفوذ ايران است، چنگ زده است.

اين روزنامه وابسته به جريان غربگراي 14 مارس در مطلب ديگري به تحولات ونزوئلا كه شاهد تلاش‌هاي آشكار آمريكا براي كودتا عليه دولت منتخب مادرو است، اشاره كرد و نوشت يك ديپلمات بازنشسته و كاركشته لبناني مي‌گويد آنچه در ونزوئلا جريان دارد، بر وضعيت لبناني‌ها كه تعدادشان در اين كشور فراوان است، با توجه به ارتباط كاراكاس با محور روسي، ايراني و سوري تاثير مي‌گذارد.

النهار همچنين نوشت : (سيد حسن)نصرالله(دبيركل حزب‌الله)، درباره وي در تهران، مسكو و تل‌آويو به زبان‌ها و اشكال مختلف حرف مي‌زنند. سخن‌ها درباره سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله پس از غيبت مستقيم وي از صحنه حوادث براي مدتي كه كوتاه هم نيست، در صدر توجه و اهتمام قرار دارد.

پايگاه اينترنتي شبكه الجزيره در تيتري نوشت : فرانسه، ايران را به تحريم‌هاي جديد تهديد كرد. اين رسانه قطري افزود جان ايف لودريان وزير خارجه فرانسه گفت كشورش تحريم‌هاي سختي را عليه ايران در صورتي كه گفت‌‌وگوي پاريس با تهران درباره فعاليت‌هاي بالستيك و نفوذ منطقه‌اي آن به نتيجه نرسد، تحميل خواهد كرد.

الجزيره همچنين به اظهارات سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به تهديدهاي فرانسه پرداخت و نوشت بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه ايران گفت برنامه موشكي ايران، قابل مذاكره نيست و تهران بر اساس نيازهاي دفاعي‌اش به توسعه آن ادامه خواهد داد.

قاسمي افزود ايران اين موضوع را به طرف فرانسوي در مذاكرات پياپي ميان طرفين ابلاغ و تاكيد كرده است كه سامانه موشكي ايران، بخشي از توانمندي‌هاي دفاعي و بازدارندگي‌اش و تضمين كننده امنيت ملي آن است.

 

روسيا اليوم رسانه روسي هم در پوشش تحولات مربوط به جمهوري اسلامي ايران به واكنش سخنگوي وزارت خارجه كشورمان به تهديدهاي آشكار فرانسه براي اعمال تحريم‌هاي خصمانه به بهانه فعاليت‌هاي موشكي كاملا قانوني ايران اشاره كرده و آورده است اظهارات سخنگوي وزارت خارجه ايران به سخنان لودريان وزير خارجه فرانسه بيان شد كه گفته بود فرانسه آماده تحميل تحريم‌هايي عليه تهران در صورت عدم پيشرفت در مذاكرات مربوط به برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.