آفتاب دوباره در شيراز

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

آفتاب دوباره در شيراز

۱۱ بازديد

آرامش دوباره به شيراز بازگشت .

 

بارش شديد باران و جاري‌شدن سيل در روزهاي ۵ و ۶ فروردين خساراتي را در پي داشت اما همت مردم و مسئولان سبب شد كه امروز شيراز دوباره آماده پذيرايي از مسافران نوروز باشد.

بارش شديد باران كه از بامداد روز پنجم فروردين در استان فارس و به‌ويژه شهر شيراز شروع شد و تا پايان روز ششم فروردين ماه ادامه داشت. بارش شديد باران منجر به سيل و كشته و زخمي شدن شمار زيادي از مردم و مسافران نوروزي شد همچنين سيل در روز دوم به برخي از محلات شيراز آسيب جدي وارد كرد.

 

تلفات جدي در روز نخست بارش در شيراز

در روز نخست بارندگي ،  حوالي ساعت 11 صبح سيلاب شديدي به‌ناگهان از ورودي دروازه قرآن شيراز جريان پيدا كرد و در عرض 15 دقيقه تبديل به سيلي مهيب شد. در اين حادثه 19 نفر كشته و بيش از 100 نفر از مردم مصدوم شدند همچنين بنا به گفته مسئولان استان فارس اين سيل موجب خسارت جدي به 201 خودرو شد.

نيروهاي امدادي اعم از هلال احمر ، آتش‌نشاني ، شهرداري ، نيروهاي نظامي ارتش و سپاه به‌سرعت در منطقه حاضر و با اجراي عمليات امدادي مانع از گسترش تلفات شدند. استاندار فارس و ديگر مسئولان استان نيز از همان لحظات اوليه در ميدان حضور داشتند و از همان‌جا حادثه را مديريت مي‌كردند.

 

ساعتي پس از اطلاع‌رساني‌ها و پخش اخبار مربوط به سيل دروازه قرآن مردم مهمان‌نواز شيراز دست به كار شدند و براي مسافران مكان امن و غذا فراهم كردند همچنين تمامي سالن‌هاي ورزشي، نمايشگاه بين‌المللي شهرك گلستان و برخي از اقامتگاه‌هاي استان امكانات خود را به‌رايگان در اختيار مسافران قرار دادند.

خودروها توسط نيروي انتظامي به مكاني امن منتقل شد و به‌گفته اميري ، فرماندار شيراز از همان روز ششم فروردين آسيب‌ديدگان براي انجام امور مربوط به خسارت اقدام كردند و تاكنون 750 ميليون تومان به خسارت‌ديدگان پرداخت شده است.

 

 

روز دوم و محله‌اي كه گرفتار سيل شد. 

در روز دوم بارندگي‌ها نيز با وجود آمادگي‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده ، شدت بارش‌ها سبب طغيان آبگيرهاي بالادست رودخانه خشك شيراز شد و در نتيجه تعدادي از روستاهاي شرق شيراز تخليه شدند ، كه كمال پاك‌فطرت ، مديركل امور روستايي استانداري فارس اين امر را موقتي و براي رفع خطر جاني مردم اعلام كرد.

 

طغيان رودخانه‌ها و جاري شدن روان‌آبها سبب شد كه محله سعدي در سيلاب گرفتار شود و منازل مردم در اين محله آسيب جدي ببيند. بنا به گزارش آتش‌نشاني روز گذشته تا ساعت 19 نزديك به 500 عمليات امدادي انجام شد و 30 نفر از سيل نجات يافتند.

از آنجا كه محله سعدي از نظر بافت شهري نيز استحكام لازم را نداشته ، اين سيلاب آسيب جدي وارد كرده و غروب 6 فروردين با كمك نيروهاي مردمي و امدادي آب از منازل مردم خارج شد اما آثار سيل همچنان پابرجاست.

اسماعيل صالحي ، شهردار منطقه هفت و شهردار معين منطقه سه شيراز در اين باره گفت : تلاش مي‌كنيم تا 48 ساعت آينده مشكلات به‌وجودآمده از آثار بارندگي و سيل در سطح منطقه سعدي وجود نداشته باشد.

 

شهردار معين منطقه سه شيراز افزود : تميز كردن كانال‌ها ، سطح كوچه‌ها و باغچه‌ها همه در برنامه كوتاه‌مدت ظرف امروز تا فردا انجام و مشكلات به‌وجودآمده در اين منطقه حل مي‌شود.

 

آسمان صاف و آفتابي و آرامش دوباره در شيراز

در روز دوم بارش‌ها همچنين بازديد از 2 بناي تاريخي نقش رستم و موزه هفت‌تنان با محدوديت رو‌به‌رو شد كه امروز مديركل ميراث فرهنگي اعلام كرد : كه اين دو بنا باز شده و گردشگران مي‌توانند براي بازديد مراجعه كنند.

مصيب اميري ، با ابراز اينكه بارندگي‌ها به بناهاي تاريخي استان آسيب نرسانده است ، اظهار داشت : در نقش رستم كف محوطه به‌دليل بارش ترك‌هايي ايجاد شده كه پس از جمع كردن آب مشكل خاصي براي بازديد ندارد.

 

وي درباره موزه هفت‌تنان نيز گفت : بازديد از اين بناي تاريخي به‌دليل مسدود بودن مسير، محدود شد اما امروز مشكلي براي بازديد ندارد.

در حال حاضر شرايط جوي شيراز ، آفتابي و آسمان بدون ابر است اما امدادرساني‌ها همچنان ادامه دارد. به‌گفته مديركل فرودگاه‌هاي استان فارس ، پيكر جان‌باختگان نيز از طريق فرودگاه شيراز به شهرهاي مقصد منتقل مي‌شود و تاكنون فقط 2 پيكر به ساري منتقل شده است.

همچنين استانداري فارس  ، براي گراميداشت جان‌باختگان و تسلي دل بازماندگان ، روز پنج‌شنبه 8 فروردين را عزاي عمومي اعلام كرده و بناست مجلس گراميداشتي در حرم شاهچراغ(ع) برگزار شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.