اصولاً ، نبايد چشم اميد به خارج داشته باشيم .

سامانه پيام كوتاه ((پيام رسون)) سامانه پيام كوتاه رايگان و نمايندگي سامانه پيام كوتاه در سايت پيام رسون

اصولاً ، نبايد چشم اميد به خارج داشته باشيم .

۱۲ بازديد

اروپا را تحت فشار قرار مي‌دهيم.

 

 

براي تقويت و گسترش همكاري‌ها ، با شركاي قديمي خود مانند روسيه ، چين ، تركيه و عراق ارتباط را بيشتر ميكنيم .

وزير امورخارجه ايران  ، با تاكيد بر اين كه اروپا بايد به تعهدات خود عمل كند ، پيرامون رفتار اروپايي‌ها در قبال برجام مطالبي را بيان كرد . .

جناب آقاي دكتر ظريف ، وزير محترم امور خارجه ؛ سال نو و سالروز بعثت پيامبر گرامي اسلام را خدمت شما تبريك عرض مي‌كنم. همان‌طور كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سخنراني نوروزي‌شان در حرم مطهر رضوي فرمودند در قضيه برجام  ، وظيفه‌ي اروپايي‌ها اين بود كه در مقابل آمريكا مي‌ايستادند ، امّا با بهانه‌هاي مختلف نَايستادند و علاوه بر اين ، و عليرغم اينكه خودشان هم مدام به ما تأكيد كردند و مي‌كنند ،كه «مبادا از برجام خارج بشويد» ، عملاً از برجام خارج شده‌اند ، يعني حتّي تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران به وجود آورده‌اند. به گفته‌ي رهبر انقلاب اسلامي ، اروپايي‌ها در اين قضيه هم مثل گذشته ، به ما خيانت كردند و نمي‌توان از اينها توقّع داشت و به آن‌ها اعتماد كرد. لطفاً نظرتان را درباره رفتار دولت‌هاي اروپايي و برنامه‌ي دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي در قبال آن تشريح فرماييد.

محمد جواد ظريف : اروپايي‌ها از ابتدا به برجام به‌عنوان يك دستاورد نگاه مي‌كردند ، اما شايد آن‌ها آمادگي نداشته باشند و قطعاً توان كافي نداشتند براي اينكه در مقابل تحريم‌هاي آمريكا ايستادگي كنند ، تلاش‌هايي كردند اما همان‌طوري كه رهبر معظم انقلاب فرمودند ، اين تلاش‌ها كافي نبود و حتي در بعضي موارد مي‌شود گفت : كه اين تلاش‌ها نشان‌دهنده‌ عدم آمادگي اروپايي‌ها براي هزينه كردن در يك حوزه‌اي كه خودشان ادعا مي‌كنند اهميت استراتژيك براي آن‌ها دارد ، بود. لذا اين واقعيت را رهبر انقلاب از ابتداي خروج آمريكا از برجام مطرح كردند.

ما هم با توجه به اينكه ضرورت داشت اروپايي‌ها را ناگزير كنيم ، بر اينكه به تعهداتشان عمل كنند ، در بُعد ديپلماتيك ، كار با اروپا را ادامه داديم، كماكان هم ادامه مي‌دهيم ،  اما هيچ‌گاه اميد به اروپا نبستيم. براي همين هم هست كه ، در سال‌هاي گذشته حتي در ابتداي برجام ، بيشترين رفت‌ و آمدهاي ما ، رفت و آمدهاي آقاي رئيس‌جمهور ، رفت ‌و آمدهاي بنده با كشورهاي همسايه بوده ، با كشورهايي بوده كه شركاي قديمي ما هستند مثل روسيه ، مثل چين ، مثل تركيه ، مثل عراق و توجه ما براي آينده‌ي روابط خارجي به اين سمت بوده است. از ابتداي كار دولت يازدهم و به‌ويژه پس از خروج آمريكا از برجام ، توجه ما روي كشورهايي كه نزديك ما هستند ، در كنار ما بوده‌اند ،-حالا من نمي‌خواهم از كلمه‌ي «دوست» استفاده كنم-. كشورهايي كه در شرايط دشواري با ما همكاري كرده‌اند ، متمركز بوده است.



ما همچنان اروپايي‌ها ، را براي اجراي تعهداتشان تحت فشار قرار مي‌دهيم. يعني اروپا بايد بداند كه ، نمي‌تواند فقط با چند اظهارنظر و يا چند طرح اجرانشده ، از زير بار مسئوليت‌هايش شانه خالي كند. لذا وظيفه‌ي ما به‌عنوان دستگاه ديپلماسي اين است كه كار اروپايي‌ها را پيگيري كنيم ، به آن‌ها تذكر بدهيم ، فشار بياوريم كه شما موظفيد ، تعهداتتان را انجام بدهيد ، اما هيچ‌گاه به آن‌ها چشم اميد نبايد داشته باشيم.

اصولاً ، نبايد چشم اميد  به خارج داشته باشيم . اين انقلاب و اين كشور ،  بر پايه‌ي اميد به مردم ، البته بعد از اميد به خدا و توسل به ائمه‌ي معصومين- و اتكاي به مردم گردانده شده است. اگر اميد به مردم و اتكاي به مردم نبود ، هيچ‌گاه جنگ تحميلي ، كه همه‌ي دنيا در آن پشت سر رژيم متجاوز صدام قرار داشتند-، با آبرومندي و با پيروزي پايان پيدا نمي‌كرد ، اين‌ها همه‌اش به‌خاطر اين است كه ما از ابتداي انقلاب ، اميد را بر مردم گذاشتيم و از اميدوار بودن به خارجي‌ها امتناع كرديم و رمز موفقيت جمهوري اسلامي تاكنون هم همين بوده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.